خواص شیر سویا چیست؟

شیر سویا منبع خوبی برای پروتئین گیاهی است و همچنین دارای میزانی کلسیوم است. بر اساس بسیاری از تحقیقات پزشکی، ما برای سلامت بدن‌مان نیاز به هر دو این مواد یعنی کلسیوم و پروتئین داریم. گذشته از این دو ماده مهم شیر سویا دارای موادی مانند روی و آهن است که به قوی کردن سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و حتی سرعت بهبود زخم را افزایش می‌دهند. منیزیوم موجود شیر سویا هم به کاهش میگرن و سردرد کمک می‌کند.

شیر سویا چربی‌های اشباع کمتری دارد و فاقد کلسترول است. بنابراین می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) در بدن کمک کند.

یکی از مهمترین خواص شیر سویا بدون لاکتوز بودن آن است. لاکتوز یک قند طبیعی موجود در شیر گاو است که بسیاری از کودکان و بزرگسالان توانایی هضم آن را ندارند و در اثر خوردن آن دچار اسهال، استفراغ، دل درد و تجمع گاز در دستگاه گوارش خواهند شد.

عملیات بدون لاکتوز کردن شیر گاو را با افزودن موادی به ترکیبات آن انجام می‌دهند که باعث شکسته شدن اسید لاکتیک می شود. شیر سویا کاملا بدون لاکتوز است؛ درحالی که شیر گاو بدون لاکتوز ممکن است همچنان مقادیر اندکی لاکتوز در خود داشته باشد. به همین دلیل افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند شیر سویا را جایگزینی عالی برای شیر گاو می‌دانند.

شیر گاو و حساسیت:

علاوه بر لاکتوز، شیر گاو نوعی پروتئین به نام کاسئین (Casein) دارد. این پروتئین خاص به عنوان یکی از عوامل مشکل‌ساز در تشدید علائم آلرژی در افراد مبتلا حساسیت شناخته می‌شود و می‌تواند باعث افزایش مخاط و اختلال در سیستم ایمنی بدن شود. به همین دلیل است که پزشکان برای کودکانی که هنگام سرماخوردگی دچار عفونت گوش یا برونشیت مزمن می‌شوند مصرف شیر را توصیه نمی‌کنند. همچنین به علت مشکلاتی که این پروتئین برای آن‌ها به وجود می‌آورد، به کودکانی که دارای آسم یا مشکلات سینوسی هستند نیز توصیه می‌شود از نوشیدن شیر پرهیز کنند.

کاهش کلسترول:

تحقیقات اخیر انستیتو ملی تغذیه و سلامت واقع در ژاپن، نشان داده است پروتئین سویا می‌تواند به پایین آوردن میزان کلسترول خون کمک کند. نتیجه پایین آمد کلسترول خون هم کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی است. افرادی که در حال حاضر دچار کلسترول بالا هستند هم می‌‌توانند با جایگزین کردن شیر سویا از مزایای آن بهره‌مند شوند.

کاهش خطر پوکی استخوان:

از ‌آن‌جایی که شما با جایگزین کردن شیر سویا از پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی استفاده می‌کنید، حتی می‌توانید به جلوگیری از پوکی استخوان نیز کمک کنید. ریسک پوکی استخوان در زنانی که در سن یائسگی هستند بسیار شایع است که معمولا عامل آن کمبود کلسیوم شناخته می‌شود. تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی دارای پروتئین حیوانی باعث دفع کلسیوم از طریق ادرار می‌شود. بنابراین پروتئین گیاهی سویا می‌تواند به جذب بیشتر کلسیم، جبران کلسیوم از دست رفته و بالا بردن میزان آن در خون کمک کند. مصرف درمانی سویا می‌تواند در حفظ تراکم استخوان مؤثر باشد و خطر شکستگی استخوان را در زنان یائسه کاهش دهد.

جلوگیری از سرطان:

بر اساس یکی از مطالعات انجام شده در مورد خواص شیر سویا، مصرف شیر سویا ممکن است بتواند با کاهش میزان سرم استروژن، خطر ابتلا به سرطان سینه را هم کاهش دهد. سرطان سینه در زنان رایج و با میزان استروژن مرتبط است. خصوصا زنانی که در سنین قاعدگی خود هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. این زنان با مصرف فراورده‌های سویا مثل شیر آن می‌توانند از خواص شیر سویا برای جایگزین کردن استروژن بهره‌مند شوند. نتایج مصرف شیر سویا در آقایان نیز نشان از کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات دارد.

منبع آنتی اکسیدان:

آنتی‌اکسیدان موجود در شیر سویا می‌تواند فوایدی در برابر بیماری‌های مزمن داشته باشد. توفو که فراورده‌ای از شیر سویا است، دارای میزان قابل توجهی آنتی‌اکسیدان است. نتیجه مطالعات نشان می‌دهد که این فراورده می‌تواند به جلوگیری از آسیب کبد دربرابر عوامل تخریب کننده، کمک کند. همچنین تحقیقات دیگری نشان داد که آنتی‌اکسیدان موجود در شیر سویا ممکن است بتواند به کاهش علائم یائسگی در زنان، کمک کند.

خواص شیر سویا برای مو: 

شیر سویا دارای پروتئین، آهن، کلسیوم، فولیک اسید، انواع ویتامین B و پتاسیوم است که همگی برای سلامت مو مفید و ضروری هستند. شیر سویا یک نوشیدنی عالی برای کسانی است که دچار کمبود این مواد غذایی مهم هستند. اگر دچار مشکل ریزش مو هستید. پروتئین، آهن و کلسیوم موجود در شیر سویا موها را قوی‌تر می‌کند و ویتامین B آن درخشندگی مو را افزایش می‌دهد. به علاوه؛ موخوره و زبری نوک مو را درمان می‌کند. غنی بودن از پروتئین شیر سویا را تبدیل به یک نرم کننده عالی می‌کند. می‌توانید شیر سویا را بعد از شستن، مستقیما بر روی نوک موها بزنید تا ساقه موها احیا شوند.

فشار خون و دیابت: 

میزان پایین سدیوم موجود در شیر سویا آن را برای افرادی که فشارخون بالا دارند به گزینه خوبی تبدیل می‌کند؛ کسانی که فشار خون بالا دارند باید همیشه مصرف سدیوم خود را پایین نگه دارند. در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مصرف شیر سویا باعث متعادل شدن فشار خون می‌شود و به عنوان راهی موثر برای بهبود سلامت قلب و عروق شناخته شده است.